Wywoływanie ostrego zawału mięśnia sercowego przez ćwiczenie

Artykuły Mittlemana i in. i Willich i in. (Wydanie 2 grudnia) 1,2 sugeruje, że ćwiczenia fizyczne mogą wywoływać zawał mięśnia sercowego, szczególnie u pacjentów, którzy nie ćwiczą regularnie. Towarzyszący temu artykuł wstępny omawia tę możliwość i rozważa zalety i wady ćwiczeń z punktu widzenia jej wpływu na serce3. Jednak ani badania, ani redakcja nie pozwalają na to, aby pacjenci z zawałem mięśnia sercowego w trakcie treningu lub tuż po nim byli w stanie krytycznym i że zawał mięśnia sercowego mógł wystąpić bez ćwiczenia, które po prostu spowodowało zawał serca o kilka godzin. lub dni.
Pytanie brzmi, czy sporadyczne ćwiczenia u pacjentów ze stosunkowo siedzącym trybem pracy powodują zawał mięśnia sercowego, który w innym przypadku nie miałby miejsca w krótkim okresie bez wysiłku fizycznego. Byłoby niefortunne, gdyby pacjentom zalecano, aby nie ćwiczyli wyłącznie na podstawie tych badań, ponieważ wielu pacjentów skorzystałoby z takiej porady jako uzasadnienia dla pozostającego siedzącego trybu życia.
J. Alan Roberts, MD
Szpital Hrabstwa Royal Hampshire, Winchester 5022 5DG, Wielka Brytania
3 Referencje1. Mittleman MA, Maclure M, Tofler GH, Sherwood JB, Goldberg RJ, Muller JE. Wywoływanie ostrego zawału mięśnia sercowego przez ciężki wysiłek fizyczny – ochrona przed wyzwalaniem przez regularny wysiłek. N Engl J Med 1993; 329: 1677-1683
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Willich SN, Lewis M, Lowel H, Arntz HR, Schubert F, Schroder R. Wysiłek fizyczny jako czynnik wyzwalający ostry zawał mięśnia sercowego. N Engl J Med 1993; 329: 1684-1690
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. Curfman GD. Czy ćwiczenie jest korzystne lub niebezpieczne dla twojego serca. N Engl J Med 1993; 329: 1730-1731
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
Czy ciężki wysiłek wywołuje zawał mięśnia sercowego, jak stwierdzono w dwóch artykułach i artykule wstępnym na ten temat. Dwa badania, w których zastosowano podobne metody, potwierdzają kliniczną obserwację, że początek niedokrwiennego bólu w klatce piersiowej z zawałem mięśnia sercowego pojawia się niezbyt często podczas wysiłku i bezpośrednio po nim, ale ogranicza się do pierwszej godziny po rozpoczęciu wysiłku.
Autorzy obu artykułów sugerują, że wysiłek spowodował początek zawału. W swoim artykule redakcyjnym dr Curfman spekuluje na temat możliwych mechanizmów, w tym rozerwania płytki, a następnie aktywacji płytek i zakrzepicy. Implikacja jest taka, że wysiłek w jakiś sposób powoduje zawał poprzez prowokowanie lub przyspieszanie jakiejś części okluzyjnego procesu. Należy zauważyć, że w badaniu w USA 44 z 54 pacjentów (82 procent) miało początek bólu podczas wysiłku, pozostawiając tylko 10 pacjentów (18 procent), u których wystąpił ból w ciągu pierwszej godziny po ustaniu wysiłku. .
Procesy w tętnicy wieńcowej, które prowadzą do zawału od momentu uszkodzenia blaszki miażdżycowej, prawdopodobnie rozciągną się poza kilka minut, prawdopodobnie w ciągu kilku godzin lub dni, prawdopodobnie z fluktuacją rozwijającego się lub ustępującego skrzepu płytek i fibryny1. Ten zakrzep wchodzi do światła tętnicy wieńcowej, potencjalnie zmniejszając zaopatrzenie w tlen mięśniowy Ćwiczenia w tym czasie mogą wywoływać niedokrwienny ból serca. Podstawowy proces niestabilnej dławicy piersiowej lub zbliżającego się zawału jest sygnalizowany przez ból. U niektórych pacjentów proces ustępuje (niestabilna dławica piersiowa), u niektórych przechodzi do martwicy niedokrwiennej (zawał bez załamka Q), aw niektórych postępuje do całkowitego zamknięcia, zwykle z ostrym zawałem mięśnia sercowego z załamkiem Q.
Wielu czytelników może dojść do wniosku, że te dwa badania pokazują, że jeśli proces okluzji wieńcowej jest w toku, ból jest wywoływany przez aktywność fizyczną. Może się zdarzyć, że wysiłek nie wywoła ani nie wywoła zawału, ale raczej doprowadzi do deklaracji o jego zbliżającym się wystąpieniu. Jest to bardziej prawdopodobne u osób nienadających się do pracy, ponieważ przy dowolnym poziomie wysiłku praca serca (mierzona przez produkt nadciśnienia) jest większa u ludzi, którzy są niezdolni do pracy, niż u tych, którzy są sprawni.
Należy zachować ostrożność w odniesieniu do postaw i porad dotyczących wysokiego poziomu ćwiczeń dla ludzi, którzy nie są do tego przyzwyczajeni2. Jednak metafora obosiecznego miecza nie ma zastosowania do wyników tych dwóch nowych badań i nie powinna prowadzić do ambiwalentnego podejścia do porad dotyczących ćwiczeń.
Alan J. Goble, MD
Heart Research Center, Carlton, Victoria 3053, Australia
2 Referencje1. Fuster V, Badimon L, Badimon JJ, Chesebro JH. Patogeneza choroby wieńcowej i ostrych zespołów wieńcowych. N Engl J Med 1992; 326: 242-50, 310
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Siscovick DS, Weiss NS, Fletcher RH, Lasky T. Częstość występowania pierwotnego zatrzymania krążenia podczas energicznych ćwiczeń. N Engl J Med 1984; 311: 874-877
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
Artykuły Willich i wsp. i Mittleman i in. Byłoby to bardziej pouczające, gdyby rozważyć potencjalne interakcje między intensywnym wysiłkiem a porą dnia, kiedy zawały mięśnia sercowego. Część danych zgłoszonych przez Willich i in. potwierdza powtarzaną obserwację1-3, że ryzyko wystąpienia ostrych zdarzeń wieńcowych jest większe w godzinach rannych tuż po przebudzeniu; jednakże autorzy zignorowali kwestię, czy ryzyko zawału mięśnia sercowego związane z forsownym wysiłkiem współdziała z układem okołodobowym. Wydaje się, że badacze dysponują danymi, które mogłyby odpowiedzieć na pytanie, czy dwu- do sześciokrotny wzrost ryzyka zawału mięśnia sercowego związanego z wysiłkiem fizycznym jest niezmienny lub czy istnieje większe ryzyko związane z energicznymi ćwiczeniami wykonywanymi o określonej porze dnia. , takich jak pierwsze godziny po przebudzeniu. Jest to ważne z powodu wpływu na decyzję o tym, kiedy zaplanować ćwiczenia, w tym testy ćwiczeń diagnostycznych.
Patrick J. O Connor, Ph.D.
University of Georgia, Athens, GA 30602
3 Referencje1. Muller JE, Stone PH, Turi ZG, i in. Okołodobowa zmienność częstości występowania ostrego zawału mięśnia sercowego. N Engl J Med 1985; 313: 1315-1322
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Willich SN, Levy D, Rocco MB, Tofler GH, Stone PH, Muller JE. Obustronna zmienność w częstości występowania nagłej śmierci sercowej w populacji Framingham Heart Study Am J Cardiol 1987; 60: 801-806