Nieobecność błędu płci w skierowaniu pacjentów do cewnikowania serca ad 5

W przypadku ciężkiej choroby wieńcowej (ryc. 2) zgoda była rzeczywiście lepsza dla kobiet, podczas gdy istniała tendencja do większego niedoszacowania ciężkości u mężczyzn (33 procent miało szacunek lekarza więcej niż 10 punktów procentowych niższy niż model, w porównaniu z 11 procent kobiet, P <0,001). Rozkład przewidywań przeżycia po jednym, trzech i pięciu latach wykazał mniejsze różnice w zależności od płci; nieznacznie więcej kobiet niż mężczyzn miało ryzyko śmierci we wszystkich trzech punktach czasowych zawyżonych przez lekarzy, w porównaniu z modelem (P <0,001 dla wszystkich porównań). Dokładność prognoz diagnostycznych lekarzy u chorych, którzy przeszli cewnikowanie
Rycina 3. Rycina 3. Wiarygodność (kalibracja) Wykresy prognoz lekarzy o prawdopodobieństwie, że angiografia będzie dowodem na jakąkolwiek obturacyjną chorobę tętnic wieńcowych. Fabuła została stworzona poprzez zestawienie przewidywań lekarzy od najniższego do najwyższego, tworząc trzy równe grupy dla każdej płci i wykreślając średnią prognozę lekarską dla tej grupy względem obserwowanej częstości występowania jakiejkolwiek obturacyjnej choroby wieńcowej. Prognozy dla mężczyzn były dobrze skalibrowane dla dwóch grup o wysokiej częstości występowania, ale nieznacznie przeszacowały wskaźnik choroby w grupie z pośrednią częstością występowania. Prognozy dla kobiet wykazały stałą tendencję do nieznacznego przeszacowania częstości występowania choroby w jednej grupie o niskiej częstości występowania i dwóch grupach pośrednich. Linia ukośna pokazuje idealną kalibrację.
Ponieważ porównanie przewidywań dokonanych przez model i przez lekarzy nie wyeliminowało możliwości obustronnego uwzględnienia obu płci (ponieważ oba opierają się na ocenie kluczowych zmiennych przez lekarzy), zbadaliśmy także dokładność przewidywań, które angiografia wykazałby obecność jakiejkolwiek obturacyjnej choroby wieńcowej w podgrupie 99 pacjentów (76 mężczyzn i 23 kobiety), którzy faktycznie przeszli cewnikowanie serca w ciągu 90 dni od włączenia do badania. Ogólnie rzecz biorąc, częstość występowania angiograficznych objawów jakiejkolwiek obturacyjnej choroby wieńcowej wynosiła 78 procent dla mężczyzn i 35 procent dla kobiet. Dyskryminacja przewidywań lekarzy była doskonała zarówno dla mężczyzn, jak i kobiet, z obszarami pod charakterystycznymi dla odbiornika krzywymi o wartości 0,91. Było zbyt mało kobiet z ciężką chorobą wieńcową (8 procent), aby ocenić dyskryminację lekarzy w przewidywaniu tego wyniku. Przy przewidywaniu angiograficznych objawów jakiejkolwiek obturacyjnej choroby wieńcowej u mężczyzn, lekarze dobrze zidentyfikowali dwie grupy z wysoką częstością występowania choroby (. 0,90), ale przeszacowali prawdopodobieństwo choroby w grupie z częstością występowania pośredniego (0,40) (ryc. 3) . Przewidując wyniki dla kobiet, lekarze wykazywali tendencję do konsekwentnego przeceniania prawdziwego rozpowszechnienia choroby.
Dyskusja
Potwierdziliśmy wcześniejsze obserwacje, że kobiety oceniane na ból w klatce piersiowej w poradni kardiologicznej są znacznie rzadziej kierowane do cewnikowania serca niż mężczyźni [1], ale stwierdziliśmy, że różnica ta wynika z mniejszego prawdopodobieństwa wystąpienia choroby wieńcowej i mniejszej częstości pozytywnych wyników testu wysiłkowego wśród kobiet
[patrz też: rumień naczyniowy, dihydrokwercetyna, ibufen forte dawkowanie ]